Menu
X
English version

CZYM ZASKOCZYŁA NAS BRANŻA ATRAKCJI TURYSTYCZNYCH TYM RAZEM?

W listopadzie oczy wszystkich zaangażowanych w branżę atrakcji turystycznych zwróciły się w stronę Orange County Convention Center w Orlando na Florydzie. Nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę, że w dniach 18.11-22.11.2019 miały miejsce targi IAAPA Expo połączone z konferencją tematyczną. Wydarzenie to, organizowane przez International Association of Amusment Parks and Attractions jest rzecz jasna idealną okazją dla operatorów parków rozrywki, parków tematycznych czy parków wodnych nie tylko do zawarcia nowych znajomości i relacji biznesowych, lecz także do pochwalenia się swoimi osiągnięciami. Jest też platformą wręcz stworzoną po to, by operatorzy mogli ogłaszać pojawienie się nowych, coraz to bardziej wyszukanych i zapierających dech w piersiach atrakcji.

Tematyka wystąpień w ramach konferencji była niezwykle szeroka i obejmowała zagadnienia zarówno praktyczne jak i teoretyczne, które miały szansę zainteresować tak osoby dopiero rozpoczynające swoją karierę w tej branży jak i doświadczonych operatorów. Rozmawiano o wszystkim od reklamy i promocji w mediach społecznościowych, przez rozwój części gastronomicznej w parkach i innowacyjne rozwiązania technologiczne w kwestii zakupu biletów, aż po najnowsze trendy. Zwłaszcza mini wydarzenie zorganizowane w ramach konferencji, nazwane Lunch and learn skupiło się na tym, co wydaje się być głównym celem operatorów parków rozrywki w ostatnich latach – stworzeniu „rzeczywistości autentycznej”, w której nowe technologie wykorzystywane we wszystkich aspektach działania parków rozrywki stają się na tyle integralną ich częścią, że w niezauważalny sposób poprawiają doświadczenia odwiedzających i usprawniają działanie całego przedsięwzięcia.

Operatorzy zdają się coraz częściej stawiać na atrakcje zapewniające odwiedzającym je turystom coraz większą immersję w zaproponowany przez nich świat, czy to znany z filmów, czy też będący oryginalnym wytworem ich nieograniczonej wyobraźni. Pozwalają oni uczestnikom stać się częścią tego świata, wniknąć w niego i zbudować z nim więź emocjonalną. Immersja to prawdziwe słowo-wytrych w proponowanych w dzisiejszych czasach świecie rozrywki, które zyskuje popularność w tej branży również w Polsce.  

Immersyjność zaś, dość naturalnie idzie w parze z nowymi technologiami, zwłaszcza z dynamicznie rozwijającymi się technologiami odpowiedzialnymi za rzeczywistość wirtualną. I tak, atrakcje i pokazy inkorporujące VR były jednymi z najczęściej eksponowanych podczas części targowej IAAPA Expo.

Gdyby tego było mało, oprócz możliwości całkowitego zanurzenia się w świecie przedstawionym, jak przekonywał Dyrektor Generalny Meow Wolf, w cenie są teraz doświadczenia kreatywne, a klienci w połączeniu z technologią zaczynają coraz bardziej doceniać artystyczną stronę doświadczenia. Efekty specjalne i oprawa atrakcji mają zatem zapierać dech w piersiach nie tylko ze względu na wykorzystywaną technologię, ale także być małymi dziełami sztuki samymi w sobie. Nie chodzi już tylko o to, żeby proponowane doświadczenie było realistyczne, teraz ma być także piękne.

Szczególnym zainteresowaniem cieszą się także tzw. „dark rides”, czyli przejazdy kolejkami, podczas których zwykle panuje całkowita ciemność, a tylko fragmenty scenografii są odpowiednio oświetlone, co pozwala budować bardzo konkretny nastrój i budzić w uczestnikach odpowiednie emocje.

Za przykłady nowoczesnych, biorących pod uwagę najnowsze trendy atrakcji niech posłużą interaktywne pokazy przygotowane przez Alterface czy imersyjne projekty Falcon’s Creative Group.  Należy jednak pamiętać, że to tylko kilka z całej gamy atrakcji przygotowanych przez 1,146 wystawców obecnych na IAAPA Expo 2019.

Podobnie imponująca jest także podana przez IAAPA całkowita liczba zarejestrowanych i zakwalifikowanych do udziału nabywców wystawianych produktów dochodząca do blisko 28000 czy też, patrząc szerzej, całkowita liczba zarejestrowanych uczestników targów i konferencji na dzień 22.11.2019  - 42,600.

IAAPA Expo zdecydowanie jest wydarzeniem wartym odwiedzenia, dającym możliwość zawarcia nowych relacji biznesowych, wartościowych znajomości i podjęcia dyskusji na palące tematy. Kolejna edycja IAAPA Expo w Orlando na Florydzie planowana jest na 17-20 listopada 2020, a IAAPA Expo Europe odbędzie się w dniach 22-24 września 2020 w Londynie.