Menu
X
English version

Przez pewien czas da Vinci rozważał przeprowadzkę do Konstantynopolu, aby objąć funkcję nadwornego inżyniera sułtana Bajazyda II. W ramach "aplikacji" przesłał władcy Imperium Osmańskiego projekt mostu, który miałby zostać przerzucony nad Złotym Rogiem, zatoką Bosforu.

To, co czyniło most wyjątkowym, to fakt, że, mierząc 240 metrów, miał być najwspanialszym. jednoprzęsłowym mostem w historii. Konstrukcja wydawała się na tyle szalona, że sułtan nie podjął się jej realizacji. Prawdopodobnie Leonardo wzorował projekt na moście Alidosiego w Castel del Rio, na drodze z Imoli do Florencji

31 października 2001 r. w As wzniesiono mniejszą, stumetrową wersję mostu. Konstrukcja została zbudowana i zaprojektowana z drewna sosnowego, tekowego i stali nierdzewnej przez norweskiego artystę Vebjørna Sanda. Koszt jego wzniesienia wyniósł ok. 500 000 funtów. Konstrukcja znajduje się nad autostradą E18 łączącą Norwegię i Szwecję. Służy jako przejście dla pieszych ponad autostradą. Most został nazwany imieniem Leonarda da Vinci.