X
English version

Po raz pierwszy w historii organizacja IAAPA zorganizowało swój event w Polsce.

 Od  8 maja do  10 maja dawna, stara stolica Polski-Kraków był gospodarzem ważnego wydarzenia w światowej branży rozrywki  i atrakcji. Wszystko za sprawą tegorocznej, wiosennej edycji Forum organizowanego przez IAAPA. 

W związku z dynamicznym rozwojem parków rozrywki w Polsce, IAAPA wybrało Polskę na gospodarza imprezy. W Krakowie spotkało się ponad 120 osób z całego świata, wszyscy z branży parków rozrywki. Uczestnicy Forum mieli okazję odwiedzić Energylandię, Kopalnię Soli w Wieliczce oraz Muzeum w podziemiach krakowskiego rynku. Sama formalne rozpoczęcie imprezy odbyło się w hotelu Sheraton.

IAAPA

 

IAAPA to skrót nazwy organizacji International Association of Amusement Parks and Attractions. Założona w 1918 roku, jest największym, międzynarodowym stowarzyszeniem, zrzeszającym działające parki rozrywki i producentów sprzętu. Organizacja reprezentuje interesy ponad 4 000 dostawców urządzeń, obiektów i indywidualnych członków z ponad 93 krajów. Celem IAAPA jest integracja środowiska i branży parków rozrywki. Uczestnictwo w tym wydarzeniu, to dobra okazja, aby spotkać osoby, które od lat kształtują rynek parków rozrywki na całym świecie, a także poznać operatorów polskich parków rozrywki. Głównym punktem tegorocznego seminarium poza prezentacją polskich projektów branży rozrywki było bezpieczeństwo w branży rozrywki i stosowane standardy w tym zakresie.

 

Historia działań IAAPA w Polsce

Polskie środowisko branży rozrywki próbowało zbudować oddział IAAPA w Polsce już na początku XXI wieku, tuż po 2000 roku. W tym projekcie brali udział między innymi: Cinema City Poland, Kopalnia Soli w Wieliczce, Park Miniatur SA i inicjator tego przedsięwzięcia Marek Pisarski (Pait Consulting - Imagineering).Niestety wtedy było jeszcze za wcześnie  na organizację branżową w Polsce. Trudno było pogodzić interesy dużych firm z sektora publicznego z dynamicznie powstającymi nowymi firmami z sektora prywatnego.

 

„Nie pytamy czy atak terrorystyczny nastąpi w jakimś parku rozrywki ale kiedy nastąpi”

Wprowadzający wykład wygłosił Andreas Andersen, pierwszy wiceprzewodniczący IAAPA, który na co dzień pracuje w Liseberg Park w Goteborgu w Szwecji. Jego prezentacja dotyczyła jego osobistego spojrzenia na bezpieczeństwo w parkach rozrywki i branży turystycznej.

Andreas powoływał się na wypadek w Parku w Lisebergu i poważne konsekwencje jakie za sobą niosły. Zarówno wizerunkowe jak i ekonomiczne. Omówił także wypadki w innych Parkach, ale z uwagi na rozwinięty Internet, media i telefonie komórkowe – wypadek w innym parku rzutuje na całą branżę. Jego zdaniem europejskie parki rozrywki są bezpieczne. Jest ich około 300 z nieco ponad 150 milionami odwiedzających. Te 150 milionów zwiedzających odbywa około 750 milionów przejazdów. Z czego większość jest całkowicie bezpieczna. Od 8 lat IAAPA zbiera dane o bezpieczeństwie w europejskich parkach rozrywki. System gromadzi dane o wypadkach na mierzonych na milion gości i wypadkach na milion osób korzystających z przejażdżek. System kategoryzuje te zdarzenia na niewielkie urazy i poważne urazy, przy czym te ostatnie to "urazy osoby, która skutkuje hospitalizację powyżej 24 godzinną lub powoduje śmierć". Mając wgląd do tych danych, wypadki zdarzają się rzadko. Wszystko za sprawą systematycznej pracy z normami bezpieczeństwa, promowania najlepszych praktyk, dzielenia się informacjami, wiedzą i szkoleniami. Zdaniem Andreasa zwiedzanie parku rozrywki jest o wiele bezpieczniejsze niż na przykład granie w koszykówkę, sporty wodne czy jazda na rowerze. Bezpieczniej siedzieć w rollercoasterze w parku rozrywki, niż po zwiedzaniu parku wracać autem do domu. Kolejnym zagrożeniem dla branży parków rozrywki jest terroryzm. Duże i profesjonalne parki znacznie zwiększyły bezpieczeństwo w tym zakresie.

Kwestii standardów dotyczyła prezentacja Har Kupera z Vekoma. To nie była może ekscytująca we frapujące wydarzenia prezentacja ale niezwykle ważna dla branży. Polskim uczestnikom konferencji uświadomiło to istnienie wielu uwarunkowań                       o których na co dzień się nie mówi.

Pozostałe dwa wystąpienia z Polski dotyczyły prezentacji polskiego rynku atrakcji i były głównie nakierowane na promocję obu firm z których pochodzili prelegenci. Daniel Heinst - Holender mieszkający w Polsce, aktualnie prowadzący projekt Kownaty Park jako General Manager dokonał prezentacji polskiego rynku rozrywki. Niestety wydaje się, że nie było to kompleksowe  przedstawienie pokazujące różnorodność parków rozrywki  i burzliwych zwrotów akcji jakie miały w historii branży. Skoncentrowano się na wątku dinozaurowym w historii branży i dwóch głównych projektach: Energylandii i modernizowanego Śląskiego Wesołego Miasteczka w Chorzowie. Druga część wystąpienia dotyczyła projektu w Kownatach przy granicy z Niemcami gdzie powstaje kompleks rozrywki. Na razie więcej wiadomo o pierwszej fazie projektu z dużym obiektem indoor jaki ma być otwarty w 2018 roku z udziałem grupy Plopsaland. Motywem przewodnim parku mają być znane filmowe postacie tworzone przez grupę jak popularna w Polsce pszczółka Maja.

Agata Jakób z firmy Loopy’s World prezentowała nieco inaczej branżę w Polsce z nakierowaniem na centra rozrywki w centrach handlowych.

Kolejna prezentacja: Macieja Grabowskiego, dotyczyła rozpoczęcia budowy parku wodnego Suntago Wodny Świat - pierwszego etapu Park of Poland. Przypomnę, że o projekcie było głośno już kilka lat wcześniej o czym pisałem dla Kirmes and Parks , potem był okres konsolidacji projektu i wreszcie w tym roku w maju ruszyła budowa.

Pomysłodawcą projektu i jego inwestorem jest Moche Greidingerz Izraela, właściciel kompleksu Cinema City Poland i firmy developerskiej Ronson Development Group. Bodajże w 2008 roku ppa pierwszy raz usłyszałem o tym projekcie w Orlando w trakcie turnieju Golfowego przed otwarciem corocznego  IAAPA Trade Show. Steve Rhys z Forreca miał prawdziwe problemy z prawidłowym wymówieniem diabelsko trudnej dla cudzoziemca, nazwy Mszczonów gdzie miał być zlokalizowany projekt.

Suntago Wodny Świat, będzie obiektem rozrywki o niespotykanej do tej pory skali – największym parkiem wodnym w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, a także największym zadaszonym parkiem wodnym w Europie. Całkowita powierzchnia Suntago Wodny Świat wyniesie 67 000 mkw. Park wodny zostanie wybudowany na 20 hektarowej działce w Mszczonowie. Inwestorem jest Global City Holdings, znany w Polsce między innymi z rozwoju sieci kinowej Cinema City. Wartość inwestycji Suntago Wodny Świat wyniesie 150 mln euro. Powierzchnia całej inwestycji wyniesie 400 hektarów. Inwestor podpisał strategiczne partnerstwo z Grupą WUND, kierowaną przez niemieckiego biznesmena Josefa Wunda.

 

Po prezentacjach uczestnicy Forum przejechali autokarami do pobliskiej Wieliczki, gdzie zwiedzili zabytkową wyjątkową kopalnię soli. To jedna z najbardziej odwiedzanych polskich atrakcji turystycznych z frekwencją  ponad milion osób rocznie. To atrakcja światowej klasy, wpisana jako jeden z pierwszych dwunastu obiektów na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO. Kopalnia Soli „Wieliczka” to kilkusetletnia historia i podziemne miasto z rozbudowaną infrastrukturą. Kopalnia to dorobek kilkudziesięciu pokoleń górników, pomnik historii Polski i narodu polskiego – marka, która istnieje w świadomości Polaków od stuleci.

Winter spring In Energylandia.

Drugiego dnia, uczestnicy pojechali do Energylandii, de facto pierwszego nowoczesnego parku rozrywki w Polsce. Mimo śnieżnej pogody Energylandia ciepło powitała uczestników. Uczestnicy Forum mogli zwiedzić  park „od kuchni”. Poza zwiedzaniem parku w teatrze parkowym odbyła się prezentacja parku i nowych atrakcji połączona z przebojowym show w wykonaniu lokalnych ,młodych artystów występujących w parku. Show zabawne w stylu „country and western”. Co do liczby i tempa inwestycji to goście Forum byli bardzo zaskoczeni. Tak szybko nie inwestuje aktualnie żaden istniejący park w Europie. Nowe urządzenia są zamawiane wręcz w lawinowym tempie.

W tym sezonie Park wzbogacił się o 19 nowych atrakcji. Największy obszar zajmuje flagowa atrakcja sezonu 2017, czyli Speed Water Coaster - najwyższy i najszybszy na świecie wodny roller Coaster. Energylandia zmienia się także wizualnie. Modyfikacjom poddano bramę  wejściową z wieżyczkami stylizowaną na bajeczny zamek, zwiększono ilość kas oraz restaurację na piętrze. Wewnątrz parku lifting przeszedł dziedziniec, pojawiły się nowe kawiarnie, sklepy oraz nowa restauracja. Wśród nowości, należy wymienić między innymi familijny roller Coaster Boomerang firmy Vekoma. Do strefy familijnej dołączyła zupełnie nowa wioska szwajcarska, w której można się zrelaksować oraz odwiedzić dedykowane sklepy. W wiosce szwajcarskiej zauważyć można wodną atrakcję Swiss Water Caps o ciekawym rozbudowanym spływie wodnym. Amatorzy mokrych atrakcji w znajdą tam Anakondę - spływ łodzią po niezwykłym stylizowanym torze. Dla amatorów atrakcji z wykorzystaniem pontonów Energylandia poleca dziką rzekę Jungle Adventure, największą tego typu atrakcję w Europie Środkowo-Wschodniej. Obok niej Wiking Ride, czyli spokojna wodna trasa łódeczkami, z których obserwować można gości korzystających z Roller Coatera Dragon RMF. Niedaleko Roller Coastera Formuła1 powstaje, utrzymana w sportowym klimacie, restauracja o tej samej nazwie – Formuła. Spacerując w kierunku Water Parku można zauważyć dwukrotnie większą Bajkolandię wzbogaconą o 10 nowych urządzeń.

Jak czytamy w materiałach prasowych Energylandii, kierują się nową dewizą: „RZECZY NIEMOŻLIWE ROBIMY OD ZARAZ, ALE NA CUDA POTRZEBUJEMY PARĘ DNI" .

 

Podobnie zaskakująca dla zagranicznych gości był wystawny poczęstunek pokazujący bogactwo polskiej kuchni wzmocniony dużym wyborem różnych trunków, w tym polskiej czystej wódki i śliwowicy, oryginalnego mocnego trunku nawiązującego historycznie do księżycowych produkcji wiele lat wcześniej. Takiej dużej ilości smacznego jedzenia na imprezach IAAPA jeszcze nie widziałem.

W środę, podczas ostatniego dnia konferencji zwiedzili muzeum w podziemiach krakowskiego rynku oraz stary Kraków z pokładu meleksów.

Na twarzach zwiedzających widać było zaskoczenie jak dokładnie zaprezentowano początki starego Krakowa i jak bogate w wydarzenia jest to miasto.

Nasuwa się pytanie jaki był główny cel tegorocznego Forum? Nie dla wszystkich uczestników jest to całkiem jasne.

W opinii zagranicznych uczestników organizacja wydarzenia w Polsce przybliżyła ten kraj branży zagranicznej. Z kolei relatywnie niewielka liczba uczestników z Polski spodziewała się nieco więcej po samym wydarzeniu dosyć krytycznie podchodząc do niektórych polskich prezentacji.

 

W opinii jednego z zagranicznych uczestników:

The IAAPA Spring Forum was good. Forums like in Dubai are more interesting, however we also need to get to know the new marketsAnd projects in different regions.

 

 

Moim zdaniem nie wykorzystano w pełni pierwszego wydarzenia IAAPA w Polsce. Zabrakło prezentacji IAAPA dla polskich samorządowców i branży rozrywki. Osoby, które w Polsce odpowiadały za ostateczny kształt wydarzenia chyba nie do końca wyczuły potrzebę branży.

 

 

 W Polsce branża rozrywki nie kojarzy się tak samo dobrze jak inne działy gospodarki i warto było ja pokazać jak mocny jest to sektor na świecie. Z drugiej strony w polskich prezentacjach pokazano fragment branży bez grupy ciekawych projektów robionych za relatywnie małe pieniądze.

 

Marek Pisarski

Marek Pisarski jest integratorem środowiska w Polsce, ekspertem branży parków rozrywki, a od kilku lat także członkiem międzynarodowego jury konkursu European Star Awards, podczas corocznej konferencji EAS (Euro Attractions Show). Dodatkowo jest współpracownikiem niemieckiego magazynu: Kirmes & Park Revue a także  osobą kontaktową w sprawach związanych  z projektami w branży rozrywki w Polsce.

 

X



Administratorem danych osobowych jest Pait Consulting Marek Pisarski z siedzibą przy ul. Stokowska 32F, 92-104 Łódź. Dane wpisane w formularzu kontaktowym będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na przesłane zapytanie. Jedyną funkcją formularza jest przesłanie na adres marek@marekpisarski.pl treści wpisanych w formularzu.